Bezpečnostní systémy / Jak je to velké

Ochranná obálka (kontejnment) je poslední, a tedy největší bariéra oddělující zařízení elektrárny od okolního životního prostředí. V podstatě je to železobetonový válec, uzavřený pokličkou tyčící se přibližně do výšky hlavní věže hradu Kokořín (38 metrů). Vnitřní průměr válce je ještě o pár metrů větší, v pohodě by se do něj vešlo například 10 osobních aut postavených za sebou.

Rozměry ochranné obálky vyjádřené pomocí praktických přirovnání

Válec ochranné obálky je na spodní straně pevně ukotven do betonové základové desky, jejíž tloušťka je větší než výška dospělého člověka. Celek tak odolá i většímu zemětřesení. No, aby ne, když jsou přes metr tlusté stěny kontejnmentu vyrobeny z toho nejkvalitnějšího betonu a navíc jsou staženy stovkou ocelových lan, kterých průměr je 4krát větší, než je průměr nosného lana lanovky na Sněžku. Podobně tlustá (asi 15 cm) svislá lana se používají i při stavbě velkých visutých mostů. Navíc jsou lana zpevňující válec kontejnmentu již od montáže neuvěřitelně napnuta. Při napínání se používá síla, která by naráz zvedla tisícovku osobních aut.

Vyjádření napínací síly ocelových lan ochranné obálky

Boeing 747 by se za obestavbu ochranné obálky jen tak tak ukryl.

Těsně kolem spodní části válce ochranné obálky (až do 3/4 její výšky) se nachází čtvercová obestavba s pomocnými systémy primárního okruhu a blokovou dozornou – řídicím centrem pro obsluhu jaderné elektrárny. Délka strany čtverce obestavby není o moc větší než průměr válce kontejnmentu – má 66 metrů. To je jako rozpětí křídel většího dopravního letadla nebo výška Prašné brány v Praze.