Příprava výstavby

Strategie rozvoje energetických zdrojů v České republice se řídí schválenou státní energetickou koncepcí, která deklaruje potřebu soběstačnosti republiky v oblasti výroby elektřiny. Otázkou ale zůstává, jakým směrem se má rozvoj energetiky ubírat a jakým způsobem v budoucnu nahradit výkony dosluhujících elektráren. I když výstavba nových uhelných nebo plynových bloků a komplexní obnova stávajících povede k částečnému navýšení kapacit, nebude to v dlouhodobém horizontu stačit. Státní energetická koncepce i další vládní dokument – Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky, počítají s potřebnou výstavbou nových jaderných bloků a doporučují s dostatečným předstihem zahájit přípravné práce na zajištění potřebných povolení a realizaci plánu.

Vládní dokumenty o rozvoji jaderné energetiky v ČR

Příprava podkladů i následná realizace výstavby nového jaderného zdroje je legislativně velmi náročná a může trvat i přes dvacet let. Proto je nutné spustit tento proces včas, aby první výroba elektrické energie v budoucnu kontinuálně navazovala na potřeby elektroenergetiky ČR a zajistila tak její dlouhodobý přebytkový charakter. Vzhledem k tomu, že prakticky vždy jsou připojovány elektrárny o výkonech stovek nebo i tisíců MW, nemůže celková kapacita elektroenergetiky přesně kopírovat aktuální energetickou potřebu státu, ale je buď nedostatková, nebo rozumně přebytková. ČR preferuje přebytkový charakter svých výrobních kapacit před nedostatkovým.

Po rozhodnutí o výstavbě nového jaderného zdroje začíná etapa předprojektových příprav, ve které se rozhoduje o výběru lokality (geologické, dopravní nebo socioekonomické průzkumy), zajišťují se pozemky, povolení k umístění stavby nebo studie o hodnocení vlivu na životní prostředí (plnění podmínek EIA). Souběžně s tím probíhají také obsáhlé vysvětlující besedy a dohody s místními komunitami.

Legislativa a předpisy

Atomový zákon o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření

Výstavba jaderného zařízení podléhá, stejně jako výstavba jiných objektů, obecným předpisům zakotveným ve stavebním zákoně, ale vzhledem k využívání jaderné energie (zdroje ionizujícího záření) musí výstavba splňovat i požadavky speciální legislativy dané atomovým zákonem.

Dle stavebního zákona je výstavba rozdělena do čtyř, resp. pěti následujících částí:

Jednotlivé etapy plánování, budování a provozu elektrárny na sebe navazují a každá etapa začíná vydáním příslušného povolení podle stavebního zákona. Nejdříve je nutné územní rozhodnutí, pro výstavbu je potřebné stavební povolení a trvalý provoz může začít po kladném kolaudačním rozhodnutí. Podmínkou pro schválení všech povolení (licencí) je předložení závazných stanovisek všech orgánů a organizací, které jsou účastníky těchto řízení. V případě výstavby jaderného zdroje jsou pro licencování zásadní stanoviska Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (zajištění jaderné bezpečnosti, radiační ochrany a havarijní připravenosti) a odpovědného institutu státní správy (posouzení vlivu stavby jaderného zařízení na životní prostředí).