Knihovna videí

Solární Stirlingův motor, vhodný jako kogenerační jednotka
Základní školaTepelné motory7. ročník (2021)
Stirlingův motor- teplovzdušný motor s vnějším spalováním, funguje na principu střídavého podtlaku a přetlaku. Motor se zdola zahřívá, horký plyn stoupá vzhůru a expanduje v pracovním válci - pracovní doba. Tam dojde k jeho ochlazení a ztěžklý plyn klesá dolů, kde se znovu zahřívá. Pohyb přeháněče je odvozen od pohybu pracovního pístu. Stirlingův motor se využívá jako kogenerační jednotka, kde se využívá teplo z chlazení motoru, a činnost motoru jako točivý moment k roztočení generátoru a následné výrobě elektřiny. Při mém spuštění motoru na solární energii, (mimo záznam je proveden impulz do motoru, proto tam je trhlý nástup motoru ve videu - bez impulzu se motor nerozjede) můžeme pozorovat prudký pokles otáček motoru, to je z důvodu nedostatečného příkonu energie -(chtělo by to jasnější počasí, nebo větší parabolu), motor tak rychle chladne, proto jak je vidět na ukázce s hořákem, jede motor lépe. Proto je lepším zdrojem tepla například vnější spalování bioplynu - což můžeme také považovat jako obnovitelný zdroj. Co se týče využití S. motoru jako příslušenství u bazénu, je teorie lehčí než konstrukce a provoz ve skutečnosti. Za méně kvalitní a editované video se omlouvám, tato oblast není moje silná stránka.
5,0
0

Efekt paprskového kola
Střední školaOptikaAkustika10. ročník (2024)
Vysvětlíme si základní vlastnosti efektu paprskového kola, jeho princip a parametry, které jej ovlivňují. Protože si s tímto jevem de facto můžeme hrát, tak jsem video zpracoval také hravou formou – pomocí LEGO kostiček. K tvorbě videa jsem využil zkušeností z mé SOČ na stejný efekt. Tímto děkuji panu učiteli Mgr. V Sachlovi za inspiraci k probádání tohoto velmi zajímavého efektu. Pokud se chcete dozvědět více, můžete prozkoumat tyto odkazy: https://michaelbach.de/ot/mot-wagonWheel/index.html (Simulace EPK) https://www.wired.com/story/the-wagon-wheel-effect-shows-the-limits-of-the-human-brain/ (Stroboskopický efekt, anglické titulky) https://www.youtube.com/watch?v=dNVtMmLlnoE&t (Efekt rolující závěrky české titulky)
5,0
35

Elektrostatika - Van De Graaffův generátor
Základní školaElektrické pole10. ročník (2024)
V tomto videu popisuji princip činnosti Van De Graaffova generátoru. Demonstrace fascinujícího jevu zvaného elektrostatika. Zařízení dnes používané jako základní učební pomůcka ve školách pro výuku elektrostatiky za desetitisíce. Vlastní výrobou jsem ji však dokázal vyrobit za necelé 3000 Kč a proto jsem jeden ze dvou daroval své škole do kabinetu fyziky. Výroba mi trvala asi 9 měsíců z různých materiálů, přičemž jsem použil zahradní dekoraci, pomůcku na cvičení nebo 3D tisk. Generátor vytváří až stovky tisíc voltů. Již v Prosinci jsem se s pokusem umístil na 2. místě soutěže ,,O klobouk kouzelníka Pokustona’’. Doufám, že si video užijete a něco nového se díky hrátkám s fyzikou dozvíte.
5,0
13

Vzduchem hnaný Wankelův motor
Základní školaTepelné motory10. ročník (2024)
Letos jsme se s Vítkem rozhodli, že se každý dáme svou cestou, což mi umožnilo se lépe věnovat mé skutečné vášni, a to Wankelovu motoru. Zároveň jsem se v průběhu roku začal věnovat mému novému koníčku: natáčení a střih videa. Tento Wankelův motor byl, kromě kuličkových ložisek a přední stěny z plexiskla zcela vytištěn na 3D tiskárně. Přestože to není ve videu jednoznačně zmíněno, vývoj a testování motoru mi zabraly více než 100 hodin práce. Inspirací mi byl také jeden projekt ze zahraničí. Přeměna energie ze stlačeného vzduchu na elektřinu pomocí Wankelova motoru není zatím moc efektivní na rozdíl od použití turbíny. účinnost motoru je ve videu myšlená ve smyslu výbuchu za otáčku hřídele. Mým cílem ovšem nebylo napodobit funkční existující řešení, ale stvořit něco vlastního. Video jsem natočil během jednoho víkendu a snažil jsem se ho přizpůsobit co největšímu spektru lidí, od lajka až po experta v oboru. Samotný tisk všech dílů trval stovky hodin, přičemž jen zlomek z nich byl vhodný až do finálního modelu. Děkuji za shlédnutí, Filip Růžička
5,0
40
Mlžná komora, aneb záření na vlastní oči
Základní školaJádroRůzné11. ročník (2025)
Doma jsem si vytvořil vlastní mlžnou komoru. Video je rozděleno na dvě části, v první o mlžné komoře mluvím, druhá je sestřih z jejího pozorování.
5,0
263
Mlžná komora, aneb záření na vlastní oči
Základní školaJádroRůzné11. ročník (2025)
Doma jsem si vytvořil vlastní mlžnou komoru. Video je rozděleno na dvě části, v první o mlžné komoře mluvím, druhá je sestřih z jejího pozorování.
5,0
263