Jít na vyhledávání

Doprava

Realizace

Město Sydney využívá k optimalizaci provozu na pozemních komunikacích adaptivní řízení křižovatek (Zdroj: © Thomas Sztanek / stock.adobe.com)

Město Sydney využívá k optimalizaci provozu na pozemních komunikacích adaptivní řízení křižovatek

Na dopravu a její chytré řízení se dnes soustřeďuje řada chytrých světových, evropských i českých měst. Adaptivní řízení signalizace pro několik tisíc křižovatek využívá například město Los Angeles v USA nebo Sydney v Austrálii. Data z provozu ukazují, že zavedením systému se snížily doby jízdy, zdržení na křižovatkách, došlo k úspoře paliva a zlepšila se kvalita ovzduší. Investice se v Los Angeles vrátily městu již za rok provozu systému.

V německém městě Darmstadt hlídají plynulost dopravy stovky termokamer. Shromažďované záznamy se zpracovávají a podle okamžitých výsledků počtu aut, chodců a cyklistů se semafory upravují intervaly průjezdů křižovatkami města.

Dopravní situaci v italském Miláně zlepšilo zpoplatnění vjezdu motorových vozidel do centra města (Zdroj: © apeschi / stock.adobe.com)

Dopravní situaci v italském Miláně zlepšilo zpoplatnění vjezdu motorových vozidel do centra města

V italském městě Milán se rozhodli jít cestou zpoplatnění vjezdu motorových vozidel do centra města. Mýtné brány uzavírají přibližně 8 km2 velkou oblast, kde se po zavedení restrikcí zlepšila průjezdnost i životní prostředí. Ve zpoplatněné oblasti je nyní ve větší míře využívaná hromadná doprava a jsou zde lepší podmínky pro chodce a cyklisty.

V mnoha městech jsme si již zvykli na autonomní městkou hromadnou dopravu, zejména v metru nebo příměstských vlacích. V některých městech jdou ještě dál a v rámci zvýšení bezpečnosti a nabídky služeb testují autonomní dopravní prostředky. Průkopníky v této oblasti jsou města Göteborg ve Švédsku nebo městský stát Singapur, kde si lze přes aplikaci již dnes objednat autonomní taxi. V Dubaji například testují první bezpilotní elektrické taxi.

Vrátit se nahoru