Jít na vyhledávání

Stavbu horkovodu do Českých Budějovic provází instalace unikátního visutého mostu přes přírodní biotop

08. 12. 2022
Autor

Autor: ČEZ

Stavbu horkovodu do Českých Budějovic provází instalace unikátního visutého mostu přes přírodní biotop

Přes sto metrů dlouhý visutý most instalují v těchto dnech technici během přípravy horkovodu z Temelína do Českých Budějovic (Zdroj: © ČEZ)

Bude dlouhý přes sto metrů a pomůže překonat přírodní biotop mezi Pěnským rybníkem a rybníkem Křivonoska. Řeč je o speciálním visutém mostě, který v těchto dnech instalují technici nedaleko Hluboké nad Vltavou. Následně na něj umístí horkovodní potrubí propojující České Budějovice a Jadernou elektrárnu Temelín. Aktuálně mají energetici hotovo 22 z celkových 26 kilometrů horkovodu. První dodávky tepla jsou plánovány do konce roku 2023.

Překonat přírodní biotop mezi Pěnským rybníkem a rybníkem Křivonoska. Takový je hlavní účel speciálního visutého mostu u Hluboké nad Vltavou. „Stavba mostu vyplynula z územního řízení. Prakticky stejný aktuálně stavíme i poblíž vlakového nádraží Hluboká nad Vltavou a ještě jeden, výrazně kratší, povede přes Bezdrevský potok. Až na tyto tři výjimky je celé potrubí umístěno přibližně metr a půl pod zemí,“ upřesňuje Bohdan Zronek, člen představenstva ČEZ a ředitel divize jaderná energetika.

Vlastní most povede osm metrů nad terénem. Jeho základem jsou dva betonové pylony ve tvaru „V“ spojené dvěma hlavními 113 metrů dlouhými lany. Každé přitom vydří tah až 1640 MPa, obrazně řečeno by udrželo přibližně 350 osobních vozidel. Na tyto lana bude pomocí speciálních táhel zavěšena 39 tun vážící ocelová mostovka, na které budou umístěny obě potrubní trasy horkovodu. Součástí konstrukce jsou i speciální větrolamy, které budou celý most chránit před rozkmitáním při silném větru.

Oba betonové sedmnáctimetrové pylony mají technici už dokončené. V minulém týdnu instalovali visutá lana a zpětné závěsy. V těchto dnech běží usazování vlastní mostovky. „To probíhá po částech. Jednotlivé části pomocí speciálního jeřábu zavěšujeme na visutá lana. Každý díl budou držet čtyři táhla. Celkem takto zavěsíme dvacet částí, které budeme průběžně propojovat,“ popisuje Petr Průka, koordinátor stavby za ČEZ.

Mostní konstrukci chtějí technici dokončit do konce roku, vlastní instalace potrubí pak proběhne na začátku roku příštího. Práce se ale budou odvíjet i od povětrnostních podmínek. Stejnou instalaci technicky zopakují ještě na nedalekém potrubním mostě u hlubockého nádraží, a to začátkem příštího roku. Díky výjimečné technické stavbě bude moci za rok získat bezemisní teplo přibližně třicet tisíc obyvatel Českých Budějovic.

Visuté mosty patří mezi odolné a osvědčené konstrukce. Aktuálně nejdelší, s rozpětím přes 2000 metrů, spojuje průliv Dardanely v Turecku.

Vrátit se nahoru