4,8
4
Setrvačnost
Základní školaVlastnosti látek a těles6. ročník (2020)
Popis videa
Videem jsem chtěl přiblížit setrvačné účinky na předměty po vlivu síly.
Vyjádření odborné poroty
Ahoj Matyáši, opět velké díky za tvé důmyslně promyšlené video o setrvačnosti a jejím vlivu na pohyb těles. Velice dobře jsi tvé video rozdělil do jednotlivých navzájem navazujících částí. Opravdu je vidět, jak do hloubky se setrvačností zabýváš. Zrovna tak vtáhneš do děje tvého videa o setrvačnosti i diváka. Líbí se nám moc Tvůj nezaměnitelný rukopis. Dokonce bychom doporučili, aby bylo tvé video používáno vyučujícími fyziky jako doplněk výuky. Moc se nám líbí i ta část, kdy rozjíždíš nebo brzdíš talíř s vodou na skejtu. Kladně také hodnotíme, že nezaměňuješ pojem setrvačnost (jako vlastnost těles) se setrvačnou silou (o ní můžeme mluvit jen z pohledu neinerciální soustavy). Ne vždy tomu tak (i u odborných videí) bývá. Ale pozornému oku diváka také neunikne, že nákupní vozík po ukončení působení vnější síly nekoná pohyb rovnoměrný (s neměnnou rychlostí), zrovna tak jako kolo, které také po čase zastaví (přestane se pohybovat). Tato část pohybu těles divákovi ve tvém videu vysvětlena není. Právě vliv tření byl velkým problémem pro správnou formulaci zákona, který dnes známe pod názvem zákon setrvačnosti. Třeba tě přimějeme doplnit tvé video o tento problém. Budeme se na tvé další snímky s fyzikálními experimenty těšit i v příštím ročníku Vím proč! Gratulujeme! Odborná porota Vím proč.
O videu
Autor videa
Matyáš Maršík
Délka pokusu
60 minut
Pomůcky
Nákupní vozík, golfová hůl a míček, jízdní kolo, talíř, tekutina, skateboard, míček a autobus