Jít na vyhledávání

Natočením videa s fyzikálním pokusem vyhrály děti 200 000 korun pro své školy.

23. 06. 2017
Autor

Autor: ČEZ

Natočením videa s fyzikálním pokusem vyhrály děti 200 000 korun pro své školy.

Přes 150 videí letos natočili a poslali do oblíbené soutěže „Vím proč“ žáci základních a středních škol. Vysvětlovali v nich například Newtonovy zákony, supravodivost, lom světla, či magnetismus. V kategorii základních škol zvítězilo video Kateřiny Bartákové ze ZŠ Šlapanice. První místo mezi středoškoláky vybojovali Bohumil Homola, Karel Palata a Daniel Vyhlídal z Gymnázia Jiřího z Poděbrad v Poděbradech. Skupina ČEZ věnuje prvním třem umístěným v každé kategorii tablety, pro školy vítězů je připraveno 200 tisíc korun na modernizaci učeben.

Že fyzika nemusí být žádná nuda, je možné se přesvědčit přímo na webových stránkách soutěže www.vimproc.cz. Čtvrtý ročník probíhal od října loňského roku a vyburcoval k účasti 41 základních a 55 středních škol. V ostré konkurenci odborná porota první místo udělila Kateřině Bartákové za video Harmonické tóny strun a v kategorii středních škol týmu ve složení Bohumil Homola, Karel Palata a Daniel Vyhlídal za video Magnusův efekt. Mladí fyzikové získali tablety a pro své školy příspěvek 200 tisíc korun na zařízení speciální učebny pro výuku technických předmětů.

Výherkyně kategorie ZŠ Kateřina Bartáková zaujala porotu svým videem o šíření zvuku a tajemné houslové struně G. „Na housle hraji už šestým rokem a video jsem připravovala se svým dědou, který rozumí hudbě, fyzice, technice, vlastně snad úplně všemu,“ směje se Katka. O soutěži ji řekla maminka, která se to zase dozvěděla od sousedky. Že se přihlásila do „Vím proč“, ve škole Katka nikomu neřekla, svěřila se, až když vyhrála hlavní cenu. „Fyzika mě hodně baví, je taková ze života,“ dodává. Od fyzikářky prý dostala za svůj úspěch pochvalu, jedničky až do konce roku ale prý zadarmo nezíská.

„Nápad přihlásit se do „Vím proč“ navrhl náš učitel fyziky. Nikdy předtím jsme se žádných soutěží neúčastnili, tohle byla naše první,“ říká Bohumil Homola, jeden z autorů vítězného videa v kategorii SŠ. Spolu s ním Magnusův efekt, který využívají například fotbalisti při falších, vysvětlovali spolužáci Karel Palata a Daniel Vyhlídal. „Magnusův efekt jsme si vybrali, protože se s ním mnoho lidí setkává ve sportu, ale jen málokdo si ho dokáže vysvětlit. I nám trvalo týden, než jsme přišli na to, jak ho co nejlépe popsat. Zpracovat video už pak bylo záležitostí několika dní,“ říká Vyhlídal. „Fyzika nás baví hlavně díky našemu skvělému učiteli,“ dodává Palata, „předmět podává zábavnou formou a zapojuje do výuky poučné a někdy i vtipné pokusy.“

Na druhém místě v kategorii ZŠ se umístili Pavel Buřita, Patrik Zajíc a Ondřej Budka z Gymnázia Frýdlant s videem Lom světla. První dva jmenovaní bodovali v soutěži již loni, kdy skončili na třetím místě. V kategorii SŠ skončily druhé Markéta Pavlovcová a Michala Brodská z českobudějovického gymnázia J. V. Jirsíka s příspěvkem Easy vtipná nenewtonská kapalina.

Třetí příčku v kategorii ZŠ obsadila výherkyně loňského ročníku Anežka Laryšová z Karviné-Ráj s videem Podtlak ve sklenici. Dvanáctiletá „fyzikářka“ do letošního ročníku poslala suverénně nejvíce videí – celkem 12. Michal Ficbauer ze SPŠ Hradecká z Hradce drží třetí příčku v kategorii středních škol s videem Zdvojovač napětí. Všichni autoři těchto pokusů získávají tablety.

„Máme radost, že „Vím proč“ stále táhne a že nám jsou věrní účastníci z minulých ročníků. Během čtyř let natočilo 1170 dětí z celé České republiky 861 fyzikálních pokusů. Zajímavé je, že mnohem aktivnější jsou dívky – soutěží jich o třetinu více než chlapců,“ říká Pavel Puff, manažer Útvaru strategický nábor Skupiny ČEZ.

Kromě nejlepších autorů vybraných porotou budou odměněni i ti, jejichž videa bodovala u veřejnosti v online hlasování. V kategorii ZŠ nejvíce zaujala Nela Parkanová z Pelhřimova videem Sublimace a v kategorii SŠ spoluautorky videa Mechanická práce Adéla Vojslavská a Ester Šmídová. Pro celou svou třídu získávají vstupenky do některého z vědecko-technických center (např. Techmanie v Plzni nebo IQ park v Liberci), autor a spoluautoři videí se také mohou zúčastnit na míru ušité exkurze do vybraného provozu Skupiny ČEZ.

Systematickému náboru a podpoře technického vzdělávání se ČEZ věnuje již od roku 1992. Podporuje například matematické a fyzikální olympiády. V rámci svého vzdělávacího programu Svět energie připravuje studijní materiály pro všechny typy škol a zapojuje své odborníky do výuky na vysokých školách.

Více informací na http://www.kdejinde.cz/cs/pedagogove/matematicke-a-fyzikalni-olympiady.html a na http://www.facebook.com/PracevCEZu

Vrátit se nahoru