Jít na vyhledávání

Fyzikální soutěž „Vím proč“ ovládli studenti z Prahy a Ostravy. Jejich školy dostanou 200 000 korun na nové vybavení

Fyzikální soutěž „Vím proč“ ovládli studenti z Prahy a Ostravy. Jejich školy dostanou 200 000 korun na nové vybavení

Fyzika jako obávaný a nezáživný předmět? Omyl. Žákovské týmy ze základních a středních škol v soutěží „Vím proč“ pořádané ČEZ dokázaly, že může být nejen poučná, ale i zábavná. Kategorii základních škol ovládli na prvních dvou příčkách gymnazisté z pražského Opatova. Mezi středoškoláky bylo odbornou porotou nejlépe hodnoceno dílo gymnazistů z Ostravy-Poruby. Vítězné týmy pro své školy získávají od Nadace ČEZ 200 tis. Kč na vybavení učeben nebo nákup pomůcek.

Raketa na vodní pohon, telefon z kelímků, zdroj elektrického napětí vyrobený z běžně dostupných materiálů a dílů nebo vysvětlení, proč mohou letadla létat. Tato a mnoho dalších videí poslali středoškoláci a žáci základních škol do oblíbené fyzikální soutěže „Vím proč“, která se letos uskutečnila po desáté. Gymnázium Opatov v Praze a Gymnázium Olgy Havlové v Ostravě-Porubě díky vítězným videím svých talentovaných studentů získají 200 tisíc korun od Nadace ČEZ na vybavení učeben. Autoři videí navíc získali peněžitou odměnu.

V kategorii středních škol a vyšších gymnázií nejvíce odbornou porotu zaujal pokus Davida Macka a Matyáše Banara z Gymnázia Olgy Havlové v Ostravě-Porubě. Ti na videu vysvětlují princip sonoluminiscence, tedy světelný jev viditelný ve vodní bublině. Druhé místo mezi středoškoláky získal Michal Bršťák z Gymnázia Ostrov, který pomocí rozpohybovaných postaviček z lega ukazuje důvody opticky zdánlivě opačného pohybu kola, např. u jedoucího auta. Třetí příčku vybojoval ryze dívčí tým z broumovského Gymnázia. Klára Dostálová s Janou Bartoňovou na něm s humorem a pomocí vlastnoručně vyrobených nástrojů demonstrují fungování magnetismu a jeho vztah s elektrickým polem. Studentky druhého ročnímu Gymnázia Broumov jsou zároveň nejúspěšnějším čistě dívčím týmem.

Mezi žáky základních škol a nižších stupňů víceletých gymnázii poslal nejlepší video Vít Sebastian Kopczyk, který ukazoval přenos elektronů na Van De Graaffově generátoru. Kvartán z pražského Gymnázia Opatov si zařízení vyrobil sám z běžně dostupných pomůcek a ukázal přenos elektronů z různých materiálů a jejich elektrostatické vlastnosti. Opatovské gymnázium obsadilo i druhou příčku v této kategorii, a to díky videu Filipa Růžičky vysvětlujícímu fungování Wankelova motoru, na kterém demonstruje jeho možné využití v moderní energetice. Porotu zaujal i Matyáš Suchý ze ZŠ Budyně nad Ohří, který v „bronzovém“ videu vysvětluje, jak lze změnou frekvence vytvářet melodie a zvuky pomocí elektrických výbojů.

Autor

ČEZ

Vrátit se nahoru